Sundhed og foodture tempeh 

Foodtures tempeh har kort sagt en lang række sundhedsmæssige fordele. Læs på nedenstående side omkring sundheden og næringsindholdet i vores tempeh.

 

Foodtures Tempeh

Foodtures tempeh har et lavt indhold af mættede fedtstoffer, et meget lavt saltindhold og er glutenfri og sukkerfri. Foodtures tempeh har desuden et højt fiberindhold samt et højt indhold af protein, som udgør hele 52,2 % af energiindholdet. Lupinbønnerne, som vores tempeh hovedsageligt består af, indeholder alle 9 essentielle aminosyrer.

Tempeh er en fermenteret fødevare, og Foodtures tempeh er fremstillet af økologiske bønner fra sød hvid lupin (Lupinus Albus). Foodtures tempeh er et fiberrigt og simpelt produkt, som kun indeholder hvide lupiner, rhizopus-kultur og vand. Ligesom en dej tilsættes gær, tilsættes lupinerne rhizopus-kulturen for at igangsætte fermenteringen. Her produceres enzymer, som øger tilgængeligheden af proteiner og olier,

foodture_220618_69988.jpg

Sundhedsmæssige fordele:

  • Et højt fiberindhold

  • Et lavt indhold af mættede fedtstoffer

  • Meget lavt saltindhold

  • Glutenfri

  • Sukkerfri

  • Er både økologisk og Nøglehulsmærket.

  • Er baseret på lupinbønner, som har et højt indhold af omega-3-fedtsyrer og er rige på vitamin B1, vitamin E, kalium, fosfor, magnesium, zink og mangan og en kilde til vitamin B2 og B3, calcium og jern.

Omega-3-fedtsyrer medvirker til at opretholde normalt kolesterolniveau i blodet, vitamin B1 bidrager til normal hjerte- og nervefunktion, og vitamin E og B2 medvirker til at beskytter celler mod oxidativt stress, og vitamin B3 bidrager til normal kognitiv funktion. Kalium bidrager til normal muskel- og nervefunktion, magnesium bidrager til at reducere træthed og udmattelse, og calcium og fosfor bidrager til vedligeholdelse af normale knogler og tænder. Zink bidrager til en normal kognitiv funktion og et normalt immunforsvar, mens mangan bidrager til vedligeholdelse af normale knogler, og magnesium bidrager til en normal muskelfunktion. Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler og tænder, og jern bidrager til en normal kognitiv funktion og til kroppens ilttransport.

Der er mange sundhedsfordele ved at spise mere plantebaseret. En kost, der er rig på frugt og grøntsager er forbundet med en nedsat risiko for hjertekarsygdomme og en nedsat risiko for visse former for kræft (Oyebode et al., 2014). Derudover har studier påvist, at risikoen for hjertekarsygdomme og type 2 diabetes reduceres, når animalske produkter i kosten erstattes med plantebaserede produkter (Richter et al., 2015).  


foodture_220618_69916.jpg

NÆRINGSINDHOLD (PR. 100 GRAM):

  • Energi 498 kJ/ 119 kcal

  • Fedt 4,8 g, heraf mættede fedtsyrer 0,7 g

  • Kulhydrat 3,5 g, heraf sukkerarter 0,5 g

  • Protein 15,5 g

  • Kostfibre 6,5 g

  • Salt o,1 g